Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


24 de maig 2012

EDO 2012: les meves notes (5)... Conferència: Charles Jennings: L’aprenentatge social i en el lloc de treball des de l’òptica del 70:20:10


Diu Charles Jennings que la millor manera de començar la seva intervenció és citant a Eric Kandel, que en sap molt més sobre aprenentatge i memòria i que diu que “l’aprenentatge és la capacitat d’adquirir noves idees a partir de l’experiència i retenir-les a la memòria”.

La major part de l’aprenentatge es produeix sota la línia de superfície. És molt més ampli l’aprenentatge informal que el formal. L’aprenentatge informal, però, no es pot controlar; es pot impulsar, es pot fomentar, es pot intentar crear situacions que el provoquin, però no es pot planificar.

El canvi significa moltes coses diferents per a moltes persones diferents: l’augment de la velocitat dels negocis, l’augment de la mobilitat de les forces de treball, la ubiqüitat de les comunicacions, el canvi organitzacional...

Les organitzacions estan transformant-se (o no sobreviuran), integrant els clients o usuaris, aplanant les estructures (passant d’una estructura jeràrquica a una estructura en xarxa [from hierarchy to wirearchy]).

Anem (o potser ja hi som) cap a un món que es mou a una velocitat de vertigen i on és imprescindible que treball i aprenentatge es puguin donar de manera simultània. El món s’està transformat i ‘aprenentatge està requerit a experimentar també una transformació que modifiqui els paradigmes associats a l’aprenentatge de manera que es facin, entre d’altres, els passos següents:
  • emmagatzemament de coneixement -> cerca de coneixement
  • aprenentatge basat en esdeveniments - > aprenentatge continuat
  • aprendre pel coneixement -> aprendre fent (learning by doing)
  • aprenentage push -> aprenentatge pull
  • en el cas que ho necessitis -> quan ho necessitis
  • per a tothom -> només per a mi
Si el coneixement es rep descontextualitzat, en poc temps haurem oblidat un percentatge elevadíssim. Això implica que el context en què es produeixen els aprenentatges és fonamental per garantir un èxit raonable.

Cada cop és més important l’aprenentatge basat en l’experiència. És més important saber com que saber què (from know what to know how), és més important el context que el contingut (from content to context).

L’aprenentatge formal, dirigit i dependent d’una instrucció, representa només un 10%, mentre que l’aprenentatge informal (autodirigit o incidental) representa el 90% restant (70% experiencial i 20% amb i mitjançant els altres [aprenentatge social]). És un fet que les persones aprenen més informalment que formalment. Hi ha nombrosos estudis que validen aquest model. El model 70:20:10 és un model de referència per reflexionar sobre com es produeix l’aprenentatge i com optimitzar la creació de contextos que l’afavoreixin, però no és una recepta.

Les organitzacions amb capacitats d’aprenentatge informal molt fortes tenen un 300% més de probabilitats de ser superiors que les organitzacions que no tenen aquestes competències L’aprenentatge informal no és absolutament independent o accidental, sinó que sovint s’entrellaça amb l’aprenentatge formal.

L’aprenentatge basat en l’experiència té relació amb moltes coses i té moltes utilitats:
  • aplicar nous aprenentatges i competències en situacions reals,
  • liderar o formar part de nous equips,
  • reflexionar i aprendre de diferents projectes,
  • intercanvis de coneixement entre departaments,
  • ...pot ser gairebé qualsevol cosa.
Pel que fa a l’aprenentatge social, és d’utilitat per fer que
  • les persones treballin en equip,
  • es produeixin converses profundes sobre els temes comuns,
  • es construeixin fortes xarxes externes i internes,
  • desenvolupar accions de coaching i de mentoring informals...
En els darrers anys, està experimentant un increment exponencial la utilització de vídeo per a l’aprenentatge corporatiu (com en el cas de British Telecom i el seu projecte Dare2share), atès que es constata que som “animals audiovisuals” i que aquest mitjà és un dels més efectius per als processos d’aprenentatge (de fet, els “nadius digitals” cerquen més continguts [per aprenentatge] a Youtube que no pas a Wikipedia o a qualsevol altra font). El vídeo està prenent, doncs, un paper rellevant en l’aprenentatge social, i aquest està prenent un rol central en els contextos d’aprenentatge de manera que hi ha estudis que recullen centenars de casos d’èxit de creació de marcs organitzacionals que estructuren l’aprenentatge social.

El paper dels directius és clau per al desenvolupament del model d’aprenentatge 70:20:10 en el desenvolupament i creixement professional dels seus col·laboradors.

Un canvi substancial que planteja el desenvolupament del model 70:20:10 és que l’aprenentatge basat en esdeveniments es transforma en aprenentatge continuat, que és més difícil de gestionar, que requereix posar el focus en que es produeixin experiències d’aprenentatge en el lloc de treball, garantir que tothom disposa de les eines necessàries per fer la seva feina, de manera que l’aprenentatge es pugui orientar a la millora de la productivitat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!