Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


21 de set. 2011

XIII Seminari Compartim: les meves notes... (1) Dolors Reig: “Noves professions per a l’individu connectat”

La societat web ens fa ser una cosa nova: som individus connectats a la massa social, però mantenint la nostra individualitat.

Introdueix el concepte de xarxes sociables i, amb l’arribada de Google+, el de buscadors sociables, que situa com a buscador personalitzat d’aprenentatge. Les xarxes sociables comporten una forma nova, millorada, d’estar junt, amplificant les oportunitats de col·laborar fent que puguem parlar de ‘societat augmentada’.
Mostra com a Google (.com, de moment) es poden filtrar les cerques per context temporal, geogràfic o, sobretot, per context social, de manera que mostri els resultats de la nostra cerca aplicant els filtres que triem. Això és especialment rellevant pel que fa a la possibilitat de fer cerques sobre el que la nostra xarxa social diu sobre el tema que centra la nostra cerca.

Comencem a parlar del concepte NEURO associat a teories neuronals: neurosociologia, neuromàrqueting (als EUA es ven oxitocina en esprai com a estimulant de l’empatia), neuroeducació...

Dolors parla de les noves competències bàsiques dels ciutadans del 2020, que seran el pensament computacional, l’alfabetització sobre nous mitjans, la transdisciplinarietat, la intel·ligència social... D’aquestes noves competències bàsiques, es desprèn l’emergència de noves professions (o més aviat de funcions professionals) en la societat interconnectada:

Educadors de la participació: Cal educar la participació, perquè els avenços en el món 2.0 no seran res sense la participació quantitativa i, sobretot qualitativa.

Organitzador de la intel·ligència col·lectiva: la intel·ligència individual creix molt lentament; la col·lectiva a alta velocitat, la qual cosa la converteix en la intel·ligència del futur, i fa que calqui gestionar una aproximació fresca al coneixement (i al desconeixement).

Analista de dades socials: cada cop hi ha més coses que generen dades obertes sobre les quals es poden fer cerques, estudis i interpretat. Dades de tot tipus, bolcades des d’organismes, institucions o senzillament, des de Facebook

Expert en aprenentatge: ens movem en un univers de coneixement on cal cientificar molt les coses, cal incorporar estudis d’atenció per saber què motiva l’aprenentatge, estudis de memòria per comprendre com es fixen les dades a la memòria dels individus interconnectats, conèixer l’escletxa d’aprenentatge i les causes que la provoquen (no només tecnològica) per millorar a fons l’aprenentatge.

Curador de continguts: per evitar caure desbordats per la infoxicació i per identificar allò substancial de cada àmbit, calen intermediaris crítics del coneixement que, des d’un coneixement profund de l’organització, destriï el gra de la palla.

Innovador, prospector de negoci, emprenedor social: en un món d’abundància de respostes, calen professionals que sàpiguen formular les preguntes adequades. En aquesta línia, mostra un exemple interessant, Flattr, basat en micropagaments a la xarxa que es redistribueixen en funció dels “iLikes” que rebin els projectes participants.

Psico-comunicòleg social; antropòleg ciber-intercultural: l’antropologia, la comunicació social... van convergint cap al estudi de l’individu connectat, de manera que cada cop menys es pot parlar de compartiments estanc a l’hora d’estudiar les interaccions dels individus amb el món.

Per concloure, torna a la reflexió que, en aquest món canviant i canviat, hem de deixar de parlar de noves professions per centrar-nos en parlar de noves funcions professionals, que han de complementar les coses que ja fem per adaptar-les a la nova realitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!