Traducción / Translation

Moltes gràcies per millorar aquest blog amb les vostres aportacions.
No us talleu gens!


13 de maig 2010

EDO 2010: les meves notes... (06) Jay Cross: "L’aprenentatge informal"

Segons Jay Cross, l’aprenentatge informal està sempre present, però sovint no el veiem. És molt més important que el formal (potser un 80% de l’aprenentatge és informal).

L’era industrial s’ha acabat (no és que desapareguin les fàbriques, les necessitem, però ja no són tan importants). Abans, el món empresarial era un món previsible... ja no ho podem fer. A l’era de les xarxes, hem deixat de banda la predictibilitat dels efectes que tindran les accions. El món s’autoorganitza i cal ser bons en el reconeixement de patrons... el món retorna, en certa manera, a l’humanisme en l’organització del treball.

La millor tecnologia per a l’aprenentatge és la conversa entre humans.

En certa manera, l’aprenentatge informal és una conseqüència de les xarxes (no xarxes tecnològiques exclusivament, xarxes de relació en el sentit ampli). L’aprenentatge no és purament formal o informal; sempre hi ha els dos components convivint. En el cas d’aprenents novells en una matèria, la component d’aprenentatge formal és molt més rellevant (no és habitual aprendre ‘àlgebra’ parlant amb la gent al parc); en el cas d’aprenentatges d’habilitats, la relació entre el pes de cada un dels components s’inverteix (per aprendre a anar en bicicleta, no funciona l’aprenentatge formal). El mateix passa quan parlem d’aprenentatge de persones amb un cert grau d’expertesa en allò que fan, que la component informal pren una més gran rellevància. Malgrat aquest fet, la major part de la inversió en formació de les organitzacions es destina a aprenentatge formal... perquè aquest tipus d’aprenentatge és sobre el que s’assenta el “territori de comoditat” dels formadors.

Una gran diferència entre aprenentatge informal i formal rau en qui hi ha “control•lant” el procés d’aprenentatge. Si es tracta d’autoaprenentatge, acostuma a tractar-se d’aprenentatge informal.

Ja hi ha experiències en el món de les organitzacions d’utilització d’eines tecnològiques que faciliten l’aprenentatge informal i que estan produint millores en el compte de resultats per l’estalvi que han comportat. Casos d’èxit són, per exemple, la implantació de wiki gratuïta com a sistema de gestió del coneixement a Intel, la utilització d’una aplicació similar a Twitter per a la comunicació entre els treballadors d’una empresa d’energia eòlica, els 2.000 mil treballadors de Best Buy que atenen més de 20.000 consultes l’any mitjançant els seus comptes de Twitter...

Planteja els concepte Workscape (panorama de treball), sobre el qual està treballant actualment i que va més enllà del concepte del panorama d’aprenentatge (Learnscape) que proposava anteriorment lligat a l’aprenentatge informal.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

M'agradarà conèixer la teva opinió... anima't!